iklan

iklan

Minggu, 11 Januari 2015

Foto Hukuman Pancung Yang Mengerikan

Hukuman mati ialah hukuman yang diputuskan oleh pihak mahkamah membabitkan pesalah dibunuh sebagai balasan jenayahnya, sama ada secara pancung, tembak, gantung, suntikan maut dan sebagainya.

Hukuman mati mempunyai sejarah yang lama dalam masyarakat manusia, dan pernah berlaku di hampir semua masyarakat. Biasanya, hukuman mati itu dilaksanakan demi menegakkan keadilan di dalam masyarakat. Tetapi dari segi ketenteraan, hukuman mati adalah satu cara untuk mengawal disiplin tentera.

Hukuman pancung telah digunakan sebagai salah satu bentuk hukuman yang telah dilakukan sejak dahulu kala lagi. Pemancungan dengan menggunakan pedang, kapak, bahkan dengan senjata militer terkadang dianggap sebagai salah satu cara terhormat untuk mati bagi seorang bangsawan, yang beranggapan bahawa sebagai prajurit .

Di negara barat ada anggapan bahawa pemancungan sebagai hak istimewa seseorang yg terhormat. Pemancungan ini membezakan dari hukuman tidak terhormat (keji) dari membakar seseorang hidup-hidup diatas tumpukan kayu.

Pada abad pertengahan di Inggris, pengkhianat yang dilakukan oleh bangsawan akan dihukum pancung, bagi para pelaku bangsawan lelaki, termasuk kesatria, akan digantung, diseret dan ditarik dengan kuda. Untuk pelaku wanita akan dibakar hidup-hidup di atas longgokkan kayu.













Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...