alt/text gambar

iklan

iklan

Sabtu, 01 Desember 2012

PALESTINE KINI NEGARA BERDAULAT,AS DAN ISRAEL BENGANG


Perhimpunan Agung PBB telah mengundi secara besar-besaran untuk mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara pemerhati bukan ahli - satu langkah yang amat ditentang oleh Israel dan AS.

Presiden Palestin Mahmoud Abbas berkata ini adalah "peluang terakhir untuk menyelamatkan penyelesaian dua negara" dengan Israel.

Duta PBB Israel berkata kepputusan itu menolak proses damai "ke belakang", manakala AS berkata langkah itu adalah "malang".

Palestin kini boleh mengambil bahagian dalam perbahasan PBB dan berpotensi menyertai badan-badan seperti Mahkamah Jenayah Antarabangsa.

Perhimpunan mengundi 138-9 memihak, dengan 41 negara-negara berkecuali.

Beratus-ratus rakyat Palestin meraikan kejayaan itu pada jalan-jalan di Ramallah, di Tebing Barat selepas keputusan diumumkan..

Abu Mazen
Mahmoud Abbas yang juga dikenali sebagai Abu Mazen membuat ucapannya di New York sebelum 23:00 waktu tempatan ketika orang ramai yang mengibarkan bendera berkumpul di sekeliling skrin besar membawa makanan segar.

Bunga api dilepaskan di Ramallah dengan berita keutusan undian. Walaupun Palestin akan melihat sebarang perubahan di atas tanah dengan berkuat kuasa serta-merta.

Terdapat juga yang berharap bahawa akses kepada badan-badan PBB akan membawa hak-hak baru. Satu permohonan yang berjaya untuk menjadi ahli Mahkamah Jenayah Antarabangsa boleh digunakan untuk menuduh Israel melakukan jenayah perang atau membuat tuntutan undang-undang lain terhadapnya.

Palestin meraikan hari bersejarah

"Enam puluh lima tahun yang lalu pada hari ini, Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu menerima pakai resolusi 181, yang membahagikan tanah bersejarah Palestin kepada dua negeri dan menjadi sijil kelahiran bagi Israel," kata Encik Abbas sejurus sebelum undi di New York.

"Perhimpunan Agung hari ini telah mengeluarkan sijil kelahiran realiti Negeri Palestin," katanya.

Tetapi Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu berkata bahawa kenyataan Mahmoud Abbas di New York tidak melambangkan "kata-kata lelaki yang mahukan keamanan".

Penentang  keputusan mengatakan sebuah negara Palestin harus muncul hanya daripada rundingan dua hala, seperti yang dibentangkan dalam tahun 1993 selaras keamanan Oslo

Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton menegaskan keputusan sebagai undi "malang dan kaunter-produktif", berkata ia meletakkan lebih banyak halangan pada jalan kepada keamanan.

Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon juga menyeru untuk mengadakan perbincangan lanjut, berkata resolusi menekankan keperluan untuk meneruskan rundingan damai yang bermakna.

UK berkecuali dari mengundi, seperti yang dilakukan Jerman. Republik Czech, Kanada, Kepulauan Marshall dan Panama adalah antara negara-negara mengundi dengan AS dan Israel.

Di Tebing Barat, orang ramai menyambut undi dengan mengibarkan bendera dan melaungkan "Allahu Akhbar!"

"Untuk kali pertama, terdapat sebuah negeri yang dipanggil Palestin, dengan pengiktirafan seluruh dunia," Amir Hamdan dipetik sebagai berkata oleh agensi berita Associated Press.

Alhamdulillah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...