alt/text gambar

iklan

iklan

Minggu, 17 Agustus 2014

Bantah VS Boikot Astro: Mana lebih berkesan?

Bermula bulan November 2013 tahun lepas, bil Astro dinaikkan sebanyak RM6 sebul
an untuk Sport Pack, dan RM2 sebulan untuk Family Pack. Selain daripada kenaikan bil, Astro sebagai satu2nya syarikat television satelit berbayar memang sudah terkenal dengan siaran selalu tergendala2 bila hujan lebat, masih ada iklan walau ia stesen TV berbayar serta terlalu banyak rancangan2 yang diulang. Disebabkan itu, sebuah NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat kempen Bantah Astro untuk membuat bantahan dan tuntutan terhadap Astro.

Gambar viral piring Astro dijadikan kuali masak ayam goreng, tapi sebenarnya gambar ni photoshop dari sini.

Berikut adalah kenapa kempen Bantah Astro ini diwujdkan serta senarai tuntutan mereka. Fanpage FB Bantah Astro juga telah diwujudkan dan kini terdapat lebih 28K Like. Aku rasa selain daripada tuntutan2 kat bawah tu, mungkin boleh tambah sekali perkara2 seperti mengurangkan program2 berunsur maksiat dan melalaikan, memotong dan menapis semua adegan yang boleh merosakkan minda masyarakat terutama kanak2 seperti peluk2, cium2, pakaian2 seksi dan lain2.


Tapi bila difikir2kan semula, apa point kempen Bantah Astro ni sebenarnya? Astro bukan satu keperluan pun macam elektrik, air, jalanraya, kenderaan, minyak petrol, makanan asas dan sebagainya. Orang2 yang berpendapatan rendah dan miskin bukan mampu pun pakai Astro. Kita pun bukan dipaksa oleh siapa2 untuk melanggan Astro ni pun. Kita sendiri yang memilih untuk melanggan Astro. So kalau kita bantah pun, aku tak rasa diorang akan peduli dan layan tuntutan2 tu sebab diorang bukan kerajaan, diorang adalah ahli perniagaan, dan selagi duit masuk, mungkin diorang tak rasa terkesan pun dengan kempen Bantah Astro tu.

Kalau korang tak nak pakai Astro pun, ada banyak lagi saluran TV2 lain iaitu TV1, TV2, TV3, NTV7, 8TV, TV9 dan TV Al-Hijrah. Bukan kita jenis tengok TV tiap2 hari pun. Kalau korang subscribe semua channel kat Astro pun, bukan korang tengok semuanya pun.


So sebenarnya satu2nya cara untuk menyatakan ketidakpuashatian kepada Astro adalah bukan dengan buat kempen, kutip tandatangan, buat petisyen, buat demo ke apa, tapi dengan menggunakan KUASA dan HAK PENGGUNA. Bagaimana caranya? Boikot dan terminate sahaja langganan Astro. Serius, tak mati pun kalau tak pakai Astro.


Atau kalau korang perlukan jugak Astro dan merasakan ia dah semakin mahal, downgrade sahaja pakej langganan anda dan buang mana2 channel yang tak perlu dan yang anda rasa boleh cari alternatif lain, seperti contoh channel tu dah boleh dilanggan dengan TM Unifi HyppTV yang harganya mungkin lebih murah dan berpatutan pada anda + boleh dapat Internet lagi. Ataupun mungkin korang boleh subscribe direct atau langgan secara terus di mana2 laman web Internet luar negara yang menawarkan saluran2 streaming untuk channel2 seperti ESPN untuk sukan, Discovery Channel untuk rancangan dokumentari, Nickelodeon untuk kartun dan lain2. 


Camana nak ajar kerajaan? Melalui peti undi. Camana nak ajar ahli perniagaan? Melalui duit. Kalau kita ramai2 terminate atau downgrade langganan Astro, diorang tak boleh nak marah kita sebab duit kita hak kita. Kita ada hak untuk nak guna perkhidmatan mereka atau tidak. Dengan itu lama2 pasti mereka akan terasa kesannya juga dan akan mula menurunkan harga atau mempertingkatkan servis demi menarik pelanggan. Nampak macam mustahil bukan, tapi dengan KUASA PENGGUNA atau THE POWER OF CONSUMERS, takde apa yang mustahil.


Macam TM Unifi HyppTV pun banyak je channel filem, kartun, dokumentari, sukan, hiburan dan lain2 macam Astro jugak. Cuma kelemahan TM adalah mereka hanya content provider atau pembekal kandungan, bukan broadcasting company yang mencipta, menerbit dan menyiar saluran sendiri. So kalau anda peminat Maharaja Lawak, Meletop, Macam2 Aznil, Akademi Fantasia, Fear Factor Malaysia, Masterchef Malaysia, Imam Muda, Pencetus Ummah, Oh My English! dan lain2 lagi yang hanya ditayangkan di saluran2 terbitan Astro seperti Astro Ria, Prima, Oasis, Warna, Awani, Ceria, Arena dan lain2, cakap banyak pun tak guna, teruskan saja langganan Astro anda.


So satu2nya cara TM nak lawan dan pecahkan monopoli Astro adalah dengan menerbitkan saluran dan rancangan sendiri seperti rancangan pertandingan realiti mencari penyanyi, tukang masak, ustaz, df radio, pelawak dan buat undian melalui SMS, barulah dapat bersaing dengan Astro.


Btw ini hanya pandangan aku sahaja. Kalau ada pelanggan Astro nak bantah juga, takde masalah pun. Cuma aku masih berpandangan yang BOIKOT tu lebih berkesan daripada BANTAH.




tags: #bantahastro bantah astro vs boikot syarikat penyiaran satelit berbayar televisyen beyond byond hd remote decoder langgan subsribe channel saluran samm monopoli lesen kerajaan ananda krishnan kuasa hak pengguna 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...