alt/text gambar

iklan

iklan

Minggu, 01 Desember 2013

[Fakta] 6 Kesilapan Termahal Dalam Sejarah Manusia

6. Krisis Loji Tenaga Nuklear Chernobyl
Ia antara kesilapan yang paling teruk pernah berlaku dalam sejarah manusia. Kemalangan di Chernobyl berlaku disebabkan peralatan yang rosak dan tidak dibaiki setelah amaran dikeluarkan. Hasilnya, empat reaktor nuklear hilang kawalan semasa ujian kecemasan yang membawa kepada krisis yang terkenal di seluruh dunia ini. Dianggarkan, ia menelan kerugian sebanyak US$38 Billion serta menyebabkan dua orang pekerja terkorban serta
merta dan yang lainnya meninggal dunia sekian lama selepas kejadian itu termasuk 28 orang ahli bomba.
5. Kebakaran Hutan Terbesar Dalam Sejarah California
Ini adalah satu kesilapan yang dilakukan oleh seorang pemburu pada musim luruh tahun 2003. Pemburu berkenaan dikatakan telah hilang semasa memburu dan akibat telah berputus asa, dia menyalakan isyarat asap kecemasan di sebuah ladang berdekatan wilayah San Diego. Api yang marak kemudiannya tersebar hingga memusnahkan hampir 300,000 ekar hutan. Ia juga menyebabkan kehilangan nyawa seramai 14 orang dan memusnahkan 2,322 buah rumah di sepanjang jalan. Pada akhirnya, kerugian yang dialami dianggarkan bernilai US$1.5 Billion!
4. Tragedi di Pelantar Minyak “The Piper Bravo”
The-Piper-Brave-Oil-Rig-Mistake-300x225
Ada masa-masanya di dalam sejarah apabila kecuaian dan kesilapan membawa kepada kehilangan nyawa dan wang. Inilah yang berlaku pada Mei 1994 apabila pemeriksa keselamatan terlupa untuk menggantikan injap di pelantar minyak Piper Bravo semasa pemeriksaan rutin. Pemeriksa telah mengeluarkan dan menggantikan semua injap keselamatan yang lain kecuali satu injap yang telah dilupakan. Seorang pekerja yang tidak pernah tahu bahawa salah satu injap keselamatan telah dilupakan menekan butang menghidupkan pam minyak di pelantar minyak berkenaan. Ia merupakan keputusan yang sangat buruk dan sangat mahal. Pelantar tersebut meletup dan membunuh seramai 167 orang pekerja dan memusnahkan harta bernilai US$3.4 Billion.
3. Kemalangan Kapal Tangki Minyak The Exxon Oil
Ini adalah kemalangan yang berlaku pada tahun 1989 dan ia disebabkan oleh kesilapan kapten kapal yang terlalu mabuk pada ketika itu. Kapal tersebut dikatakan sedang dalam perjalanan ke Carlifonia tetapi terlanggar kapal Prince William Sound di luar perairan pantai Alaska yang menyebabkan tumpahan minyak mentah sebanyak 760,000 tong minyak. Hasilnya, US$4.4 Bilion telah dibelanjakan bagi proses membersih dan membaiki kerosakan yang disebabkan oleh kemalangan tersebut.
2. Kemalangan Roket Angkasa Challenger
The Challenger merupakan sebuah kapal angkasa yang dibina dan dimiliki oleh NASA. Ia meletup 72 saat selepas berlepas dan membunuh kesemua angkasawan. Siasatan mendapati letupan tersebut disebabkan oleh kecuaian jurutera NASA dari segi reka bentuk kapal angkasa berkenaan. Hasilnya, ia telah menyebabkan kerugian sebanyak US$5.5 Billion dalam proses pembinaan kapal angkasa itu.
1. Pembelian Time Warner oleh AOL
Syarikat-syarikat juga pernah membuat kesilapan dan ini adalah antara kesilapan yang paling teruk yang pernah dibuat oleh sesebuah syarikat. AOL telah membeli syarikat Time Warner pada harga US$180 Billion  pada tahun 2000 tetapi dijual semula sembilan tahun kemudiannya pada kos yang rendah iaitu sebanyak US$36 Billion. Pada akhir, AOL telah kerugian sebanyak US$146 Billion!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...