alt/text gambar

iklan

iklan

Kamis, 12 Desember 2013

Hukum Pakai Topi Santa Claus

Apabila hampir tiba perayaan Hari Krismas, banyak barangan seperti pokok krismas, baju santa claus dan sebagainya di jual. Tidak terkecuali topi-topi santa claus untuk penganut agama Kristian dijual untuk merayakannya. Tetapi tidak terkecuali orang Islam sendiri yang memakainya, sama ada disuruh oleh majikan atau sekadar suka-suka. Tapi tahukah anda hukum pakai topi santa claus ni?

Topi Santa Claus
Hukum Pakai Topi Santa Claus
Menurut Mufti Johor Datuk Tahrir Shamsuddin. Umat Islam tidak digalakkan memakai pakaian atau perhiasan yang menyamai ‘Santa Claus’ kerana ia bercanggah dengan seruan Nabi Muhammad saw.
Katanya, kebanyakan umat Islam di negara ini tidak sedar dan kurang pengetahuan mengenai ilmu agama hingga menyebabkan mereka turut serta meraikan perayaan Krismas yang disambut penganut kristian. Setiap kali menjelang 25 Disember, ada antara orang Islam memakai pakaian itu. Bagi saya, hukumnya haram kerana ia boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah seseorang Islam itu. Saya ada menerima aduan daripada orang ramai yang prihatin mengenai perkara ini malah ada yang meluahkan perasaan sedih kerana ada segelintir masyarakat Islam sanggup berpakaian seperti Santa Claus.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...