alt/text gambar

iklan

iklan

Minggu, 29 Desember 2013

Sejak bila Hari Krismas jadi perayaan orang Islam?

Aku tak faham. Hari Krismas adalah perayaan untuk orang yang beragama Kristian, tapi kenapa ada orang2 melayu Islam yang sibuk2 pulak menyambutnya macam ia adalah perayaan kita? Siap letak pokok Krismas dengan lampu kat rumah, letak stokin, bagi2 hadiah, majlis makan malam sempena Krismas tu dah kenapa? 


Lagi gambar boleh tengok sini.

Kalau setakat mengucapkan selamat Hari Krismas atau Hari Natal kepada rakan2 yang beragama Kristian atau sekadar pergi rumah kawan2 yang buat open house sempena Hari Krismas, Tahun Baru Cina, Deepavali atau lain2 perayaan bukan Islam atas dasar persahabatan, hormat dan perpaduan dalam masyarakat tu boleh terima lagi. Ini siap kita pulak yang menyambut bagai macam itu adalah perayaan kita tu dah kenapa?


Sumber Majlis Fatwa Kebangsaan.

Sementara itu Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin pula mengatakan yang akidah tak terjejas jika ikut sambutan Krismas dengan mengambil contoh pengalaman beliau ketika bersekolah di luar negara.
Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin percaya bahawa tindakan umat Islam mengikuti sambutan Krismas – seperti yang pernah disertainya sebelum ini – tidak akan menjejaskan akidah penganut agama tersebut.

Menteri belia dan sukan itu dalam ucapan hari Krismasnya menceritakan pengalaman beliau bersekolah di sekolah rendah Katolik di Jepun yang diuruskan mubaligh Katolik dari Kanada.

"Kami semua menyanyi dalam koir. Bila tiba Krismas, mereka yang bukan Kristian turut menyanyi lagu yang tidak berunsur keagamaan. Saya fikir beberapa kawan juga menyanyi lagu keagamaan tapi mendiamkan diri dalam ayat tertentu.

"Saya pergi ke rumah kawan untuk (merayakan) Krismas. Saya diberi hadiah. Ibubapa saya juga bersedia, jadi saya bawa hadiah bersama untuk diberi kepada tuan rumah.

"Semua ini tidak menjejaskan kepercayaan saya... tiada apa di sekolah Katolik saya yang boleh mencabar dan menurunkan iman saya!," kata beliau.

Tambah Khairy, terdapat banyak tanda salib diletakkan di setiap bilik darjah malahan gurunya, Brother Raymond menggantung tanda salib yang besar di leher.

Kalau seseorang tu tinggal di luar negara, bersekolah di sekolah mubaligh Kristian, ada pula sambutan Hari Krismas di sekolah, nak tak nak kena pula libatkan diri kerana dah jadi aktiviti sekolah so nak buat macam mana terpaksa la ikut, lepas tu pergi rumah kawan2 Kristian untuk meraikan mereka pun semua atas dasar persahabatan. Namun sambutan2 itu dibuat sendiri oleh orang2 Kristian dan kita cuma hadir dengan niat sebagai tetamu sahaja. Tapi kalau tiba2 kita pun menyambut di rumah sendiri macam mereka, tu dah seperti kita mengiktiraf dan iktikad kepercayaan mereka dan sedikit sebanyak boleh menjejaskan akidah.

Aku faham mungkin diorang takde niat pun nak ikut ajaran agama lain, cuma kejahilan yang membuatkan mereka terikut2 dengan budaya barat yang meraikan Krismas, cuma harap2 lepas ni orang Islam di Malaysia lebih berhati2 dan sensitif dengan perkara ini.  Hukum Islam dan perintah Allah pun kita masih tunggang langgang dan liat nak laksanakan, ajaran dan budaya agama lain mudah pula nak ikut.




tags: selebriti melayu islam malaysia sambut hari krismas merry christmas day hari natal adik scha marissa alyahya zahida rafik azwan ali azah aziz shila amzah anak sheila majid marion caunter zubir berita harian shasa saidin amanda misbun anak sofea jane noniswara jahil hukum sambut ucap tahniah selamat perayaan agama lain majlis fatwa kebangsaan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Assalamualaikum...
Tak,kan bace je kot komen lah sikit..
sikit pon jadilah..

TINGGALKAN MESEJ ISLAM ANDA DI BAWAH..

SYUKRAN JAZILAN.. ^_^

TAK KAN BACA JE,KOMEN LA SIKIT
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...